Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Träffa Ulrika Frivold, specialpedagog

Jag har fått ett djup och en bredd i min förståelse av skolan som system, som institution och som verksamhet  Som specialpedagog är målet att jag ska jobba mig mer och mer bort från den enskilde eleven och se till att det aktuella lärararbetslaget på sikt själva kan hantera de särskilda behoven för eleven ifråga. Det är en process.
Vi är tre specialpedagoger i ett litet team här på skolan. Vilka elever som ska få stöd av specialpedagoger avgörs av BEHT-teamet, skolans barn- och elevhälsoteam.

Min vardag på jobbet är väldigt omväxlande. Jag följer någon eller några av de elever som är aktuella väldigt tätt, har möte med mina specialpedagogkollegor, har kontakt med kommunens specialpedagogiska centrum, handleder något av lärararbetslagen med aktionshandledning, har föräldrakontakter och sköter en hel del dokumentation. Som specialpedagog har jag inte ämnesinnehållsansvaret, det ligger på de ordinarie lärarna. Därmed är det inte mitt uppdrag att sätta omdömen eller betyg. Däremot anpassar jag undervisningen och utbildningen för de elever som behöver det, tolkar vad läraren säger och vice versa.

Vi är ett trettiotal anställda på skolan. Jag känner att specialpedagogerna har ett stort förtroende. Men det är något som vi har erövrat genom att omgivningen ser vad vi åstadkommer. Vi har ett fantastiskt jobb.
En bra arbetsvecka tycker jag ska vara innehållsrik, varierande, ha inneburit att jag sett en utveckling, en progression i det jag gör. Färdig med eleverna blir man aldrig men just därför är utvecklingen så viktig.

Jag jobbade som vanlig lärare i fem år. Sedan kände jag att jag ville vidare i skolans värld. Det stod mellan specialpedagog och rektor. Innan jag fick tjänst som specialpedagog här vikarierade jag som specialpedagog på en särskola.
Jag kommer nog aldrig att känna att jag blir färdig. Det är inget konstigt med det utan ganska normalt med ständig fördjupning eftersom jag arbetar med människor.
Specialpedagogutbildningen är en bra utbildning. Den har inneburit att jag fått ett djup och en bredd i min förståelse av skolan som system, som institution och som verksamhet. Dessutom har jag i min personliga utveckling fått en fördjupad och breddad förståelse för relationer och för människor i stort.

TORSTEN ARPI

Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2016-12-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?