Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Stor brist på utbildade specialpedagoger och speciallärare

Nyhet: 2018-10-08

Fyra frågor till Malin Eliasson, specialpedagog och studievägledare för Speciallärarprogrammet och Specialpedagogprogrammet vid Göteborgs universitet.

Vilket är det viktigaste argumentet för en redan verksam lärare att vidareutbilda sig till specialpedagog och speciallärare?

– Det är en svår fråga att svara på för det finns många bra argument för lärare att vidareutbilda sig till specialpedagog eller speciallärare. Många lärare har stor erfarenhet av att möta och undervisa elever i behov av särskilt stöd. Att utbilda sig till speciallärare eller specialpedagog ger dig behörigheten att bedriva undervisning som avser särskilt stöd. Arbetsmarknaden är mycket god för speciallärare och specialpedagoger, det kan vara ett annat viktigt argument. Som specialpedagog så kan du få möjlighet att arbeta inom olika skolformer, vuxenutbildning, eller andra verksamhetsområden inom kommun, stat, landsting etc. vilket ger goda möjligheter att pröva på att arbeta i olika verksamheter. Det bästa med att arbeta som specialpedagog eller speciallärare är dock, om du frågar mig, att få möjlighet att bidra till varje elevs möjlighet att nå målen. Som speciallärare och specialpedagog arbetar man med att utveckla bra lärstrategier samt med att försöka skapa god lärmiljö för alla elever. Att få arbeta specialpedagogiskt med syftet att elever ska nå sin fulla potential tycker jag är ett viktigt argument för att vidareutbilda sig till specialpedagog eller speciallärare!

Hur ser möjligheterna för fast jobb ut efter examen?
– De ser mycket bra ut! Enligt Arbetsförmedlingens framtidsprognos är speciallärare och specialpedagoger yrken där det är mycket goda chanser att få jobb inom de närmaste fem åren. Speciallärare och specialpedagoger räknas bland de tio hetaste framtidsyrkena på högskolenivå.

Hur kommer det sig att det råder brist på specialpedagoger och speciallärare idag?
– Nära 1 200 speciallärare och specialpedagoger behöver rekryteras årligen, men när bara ungefär hälften så många utexamineras varje år så uppstår naturligtvis en brist på den kompetensen. Inom ett par år väntas dessutom stora pensionsavgångar bland speciallärare och specialpedagoger, 80 procent i dessa lärargrupper är 50 år eller äldre. Det beror också på att det finns en stor generell lärarbrist i Sverige.

Vilken är egentligen skillnaden mellan en speciallärare och en specialpedagog?
– Specialpedagogerna arbetar främst med att undanröja hinder för barns och elevers lärande och utveckling på organisations-, grupp- och individnivå. Specialpedagogen arbetar också förebyggande med att utveckla ett fördjupat kunnande om förhållanden som kan leda till svårigheter i barns och elevers lärande. Målet är att möta barns och elevers olika behov för att bidra till en inkluderande skolmiljö.
Specialpedagoger arbetar också med att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor till kollegor, vårdnadshavare och andra berörda. Därutöver ingår det ofta att delta i och leda utveckling av pedagogiskt arbete.
Utbildningen till specialpedagog ger dig verktyg för att självständigt arbeta för barn och elever i behov av särskilt stöd samt för att kunna genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter.

– Speciallärare har fördjupade kunskaper om sådant som kan ge svårigheter i elevers lärande och redskap för att aktivt arbeta med barns och elevers utveckling och lärande. Speciallärarens arbete är att anpassa lärmiljön för elever i behov av särskilt stöd. Detta sker genom insatser på individ-, grupp- och organisationsnivå. Som speciallärare har du också ansvar för att implementera och följa upp åtgärder. Speciallärarna är specialiserade mot en inriktning, vid Göteborgs universitet har vi specialiseringarna matematikutveckling, språk-, läs- och skrivutveckling eller utvecklingsstörning för arbete i särskolan.

Båda programmen startar både vår- och höstterminer.
Sök senast 15 oktober.
Möt bland andra Malin Eliasson på
Öppet hus i Pedagogens B-hus måndag 8 okt kl 16-18

Läs mer om Speciallärarprogrammet
Läs mer om Specialpedagogprogrammet
 

AV:

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2018-08-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?