Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sommarmingel med praktiknära forskning som tema

Nyhet: 2018-06-20

Ett hundratal doktorander, handledare, skolledare och temaledare knutna till CULs forskarskola fanns på plats på Pedagogen när forskarskolan bjöd in till sommarmingel i mitten av juni.

På sammankomsten meddelade Karin Rönnerman, t f ordförande i CULs vetenskapliga råd, att CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, precis antagit 14 nya doktorander som startar sin forskarutbildning till hösten. Hon presenterade även den tillträdande nye föreståndaren Jonas Emanuelsson, som den 1 juli lämnar prefektskapet vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession efter åtta år.
Jonas Emanuelsson signalerade att han under sina tre år som föreståndare vill att CUL - utöver forskarutbildningen – även ska få en större betydelse i att utveckla ett fakultetsövergripande samarbete kring forskning inom utbildningsvetenskap.

Tre huvudfåror

Sven Person, professor i pedagogik vid Malmö universitet, föreläste efter detta på temat ”Praktiknära forskning – tre huvudfåror och en problematisering”.
Han delade bland annat upp den praktiknära forskningen i tre huvudfåror. Först den politiskt motiverade praktiknära forskningen, som bland annat ser syftet med forskningen som ett sätt att utveckla och förbättra undervisningen i skolväsendet för att öka elevers och förskolans måluppfyllelse och där forskningsfrågorna formuleras utifrån professionens behov av kunskap och lärande.

Kritik mot forskning

Den vetenskapligt motiverade praktiknära forskningen å sin sida kan ses som en kritik av utbildningsvetenskaplig/pedagogisk forskning, för att den i för liten utsträckning har befattat sig med lärares frågor eller med de problem som lärare behöver ha kunskap om för att utveckla och förbättra sin undervisning.
Professionens perspektiv på den praktiknära forskningen handlar slutligen bland annat om att olika typer av forskning eller forskningsbaserat kunskapsstöd, som är relevant för skolan, ska göras lättillgänglig inklusive originalforskningen. Forskningen ska presenteras neutralt och objektivt för att underlätta kritisk analys och professionellt och självständigt tänkande i skolan.
Sven Persson problematiserade även frågan om vem som egentligen har problemformuleringsföreträdet – politiken, forskarsamhället eller professionen.

Magdalena Taube, Göteborgs universitet, Sandra Svensson, Göteborgsregionen och Mats Widigson, Göteborgs Stad, är samtliga projektledare för den försöksverksamhet om praktiknära forskning som genomförs vid fyra universitet i landet, varav GU är ett. De presenterade hur långt de kommit med arbetet med att utveckla en modell för avtal mellan parter i samverkan kring praktiknära forskning.
Avslutningsvis berättade flera doktorander om livet efter sina respektive disputationer.

AV:

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Fax:
031-7862242

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2017-01-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?