Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fokus på specialpedagogik och inkludering

Nyhet: 2019-10-22

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Thomas Barow, verksam vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, som docent i pedagogik.

Thomas Barow disputerade 2007 vid Humboldt-Universität zu Berlin, med avhandlingen Die Schwachsinnigenfürsorge in Schweden 1916-1945 unter besonderer Berücksichtigung pädagogischer Entwicklungen. I avhandlingen - och sedan i några efterföljande studier - fokuserade han på den svenska ”sinnesslövårdens” utveckling under 1900-talets första hälft.

Efter disputationen har Thomas Barow i sin forskning i stor utsträckning gjort internationella jämförelser av utbildningssystem och utbildningspolitik med speciell tyngdpunkt på specialpedagogik och inkludering i olika länder.

I nuläget forskar han kring pedagogiska utredningar och kategoriseringsprocesser i svenska och tyska skolor. Två nya projekt rör dels undervisning av ”integrerade elever” i grundskolan och dels eftergymnasial utbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Thomas Barow är biträdande forskningsledare för forskningsmiljön Platform for Research in Inclusive Education and School Development, PRIS, vid den egna institutionen.

För mer information, kontakta Thomas Barow, epost: thomas.barow@ped.gu.se, tel: 031-786 6906

AV:

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2018-12-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?