Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

13 nya doktorander på plats i forskarskolan i utbildningsvetenskap

Nyhet: 2018-09-12

Sedan starten 2005 har 71 doktorander disputerat vid Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. I slutet av augusti var det utbildningsstart och internat för de 13 nya doktorander som antagits efter att 83 ansökt.

Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL, är en fakultetsgemensam forskarskola vid Göteborgs universitet. Den nationellt unika verksamheten är universitetets största forskarskola och ska främja utveckling av forskning knuten till lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet och verka för forskningsanknytning av den grundläggande lärarutbildningen.

Glapp mellan två världar

På internatet i Göteborg introducerades de nya doktoranderna av bland andra Jonas Emanuelsson, CULs föreståndare, och forskarskolans studierektor Henrik Friberg-Fernros. Därefter föreläste Karin Rönnerman, professor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, om det utbildningsvetenskapliga fältet. Internatets andra dag inleddes med att Henrik Björck, professor i idé och lärdomshistoria, gav en inledande föreläsning på CUL-kurs 1 ”Perspektiv på bildning och utbildning”.

En av de 13 nyantagna är Therése Wahlström, som antagits till forskarämnet pedagogiskt arbete. Hon är lärare i kemi och biologi, examinerades vid Linköpings universitet 2014 och är sedan 2015 anställd vid Ljud- och bildgymnasiet i Borås.
– Skälet till att jag är här är att jag vill utveckla min egen profession, plus att jag ser att det finns ett behov av vidareutbildade lärare inom skolan. Kan jag bidra till att koppla ihop skolan med universitetsvärlden kan det berika min skola. Det är ett glapp mellan de två världarna, nästan som två olika rum idag, säger hon.

Förstår inte orden

Hon ser det som en brist att den examinerade läraren släpper kontakten med högskolevärlden efter examen. Nu är hon den första från den egna skolan som blir CUL-doktorand. Men flera lärare från koncernen Academedia, där hennes skola ingår, är också CUL-doktorander. De närmaste åtta åren finansierar nu den egna skolan halvtids forskarstudier alltmedan hon arbetar vidare på skolan på halvtid.
Den forskningsskiss hon skrivit och även sökte in med handlar om brädspel, om huruvida analoga spel kan öka kommunikationen elever emellan i de naturvetenskapliga skolämnena.
– I kunskapskraven för de ämnena anges att eleverna ska kunna uttrycka sig med naturvetenskaplig terminologi. Men min erfarenhet är att det brister där. De kan orden men förstår dem inte, kan ej använda dem i ett resonemang.

Dramatisk digitalisering

Att det blir brädspel som Therése Wahlström vill fokusera på handlar om att skolan genomgått en dramatisk digitalisering och att just de kommunikativa bitarna inte självklart gynnas av detta. Dessutom bidrar den egna skolans specialisering på just digital spelutveckling och spelgrafik till valet av forskningsämne.
– Mitt val av forskningsämne går lite på tvärs emot det digitala samhället.
Om åtta år är förhoppningsvis hennes avhandling klar.
– Då hoppas jag att jag får jobba mer med skolutveckling, exempelvis med det kollegiala lärandet.

CUL står för Centrum för utbildningsforskning och lärarforskning. Forskarskolan är sedan 1 juli 2016 flyttad från dåvarande Lärarutbildningsnämnden och är sedan dess underställd dekanen för Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Åke Ingerman.

Läs mer om CUL och forskarskolan
 

AV:

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2018-08-07
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?