Mer explosiv elitfotboll kräver förändrad och individualiserad träning

Dagens elitfotboll utmärks av markant fler ruscher. I engelska Premier League handlar det om en 50-procentig ökning den senaste tioårsperioden, vilket gör att spelarna springer sig trötta och behöver återhämta sig. Det resulterar i matcher där tempot varierar mer än vad fallet var förr och detta nya spelmönster ställer krav på förändrad träning. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Till grund för studien ligger ett omfattande datamaterial. Dan Fransson och Magni Mohr, båda forskande idrottsfysiologer vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, har tillsammans med professor Peter Krustrup vid Syddansk Universitet i Odense gjort 1105 observationer av 473 spelare från 24 olika lag i engelska Premier League från 62 matcher som spelades mellan 2010 och 2012.
Resultaten visar att fotbollsmatcher på högsta nivå idag innehåller mer av sprint och ruscher följt av ett påfallande lägre tempo än förr. Efter en intensiv period om en till fem minuter är intensiteten nedsänkt i upp till fem minuter. Spelarnas aktivitet under en match rör sig således mellan två ytterligheter jämfört med hur spelet såg ut tidigare då spelarna höll ett jämnare tempo under matchen.

Träningen bör utformas efter den nya spelstilen

Analysen visar på stor individuell spridning av trötthets- och återhämtningsmönster mellan olika spelare. Vissa spelare springer högintensivt mer än fyra gånger så mycket som andra under en och samma fotbollsmatch.

– Det ger en indikation om att spelarna behöver ett mer individualiserat träningsupplägg beroende på spelposition, för att de ska vara förberedda på rätt sätt inför match och för att undvika skador. Alla spelare kan inte träna likadant, säger Dan Fransson.

Mittbackarna minst högintensiva

Av de olika spelarna skiljer sig mittbackarna från övriga spelare. De är de enda utespelarna vars löpningar inte minskade efter de mest högsintensiva en- och tvåminutersperioderna.

– Skälet är helt enkelt att mittbackarna har de lägsta kraven av alla utespelare när det gäller högintensiv löpning. De har längst vila mellan de intensiva momenten under en fotbollsmatch, säger Dan Fransson.

Resultaten från studien presenteras i artikeln Running intensity fluctuations indicate temporary performance decrement in top-class football i tidskriften Science and Medicine in Football, http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02640414.2016.1254808

För mer information kontakta:
Dan Fransson, institutionen för kost- och idrottsvetenskap, e-post: dan.fransson@gu.se, telefon: 076–393 1800