Med öga för hållbarhet och ekologi

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Eva Nyberg, verksam vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession, som docent i ämnesdidaktik.

Eva Nyberg disputerade vid Göteborgs universitet 2009, med avhandlingen Om livets kontinuitet. Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler – en fallstudie i årskurs 5.

Efter disputationen har Eva Nyberg i sin forskning följt tre spår: praxisorienterad forskning, forskning om miljö- och hållbarhetsutbildning samt biologi-/ekologididaktisk forskning.

Ett av de forskningsprojekt hon arbetat inom är det av Vetenskapsrådet finansierade projektet Bortom Plant Blindness: Att se växternas betydelse för en hållbar värld. Det nämnda projektet bidrar till en ökad förståelse av vilka verktyg som den blivande läraren i naturvetenskap kan behöva för att minska sina elevers "plant blindness " och vilken betydelse såväl levande växter som olika sätt att presentera och beskriva växter på kan ha när det gäller att skapa kunskap om växternas fundamentala betydelse för livet på jorden.

För mer information, kontakta Eva Nyberg, epost: eva.nyberg@ped.gu.se, tel: 031-786 2051