Med fokus på digital teknik och professionellas lärande

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Mona Lundin, verksam vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, som docent i pedagogik.

Mona Lundin disputerade i pedagogik vid Göteborgs universitet 2009, med avhandlingen Food for thought: Communication and the transformation of work experience in web based in-service training. I avhandlingen visade hon hur yrkesverksamma inom livsmedelsindustrin lär sig när de använder chatt för att kompetensutveckla sig. Hon visade bland annat hur kursdeltagarna diskuterade med varandra via den digitala teknologin och vilka kompetenser som krävs för att lära i webbaserade sammanhang.

Sociala medier och professionellt lärande

Efter disputationen har Mona Lundin fortsatt att undersöka användningen av digital teknik för lärande och kommunikation i ett flertal domäner: inom hälso- och sjukvården och då exempelvis hur patienter med högt blodtryck använder sig av mobila teknologier, lärares lärande i sociala medier samt instruktörers arbete i simulatorbaserad marin utbildning.

För närvarande är Mona Lundin projektledare för det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet Professionellt lärande och sociala medier där man studerar svenska lärares användning av sociala medier för sitt eget professionella lärande.

För mer information, kontakta Mona Lundin: e-post, mona.lundin@gu.se
tel: 031-786 5977