Porträtt på Gudrun Erickson.
Gudrun Erickson.

Gudrun Erickson får internationell utmärkelse

Gudrun Erickson har av British Council tilldelats The International Assessment Award för sin forskargärning inom bedömning och för sitt mångåriga internationella engagemang.

Gudrun Erickson.

– Det kom helt överraskande. Jag känner mig väldigt glad och hedrad. Personligen förstås, men också eftersom den breda och samverkansinriktade syn på kunskapsbedömning som jag och andra, inte minst här på fakulteten, företräder på det här sättet får positiv uppmärksamhet, säger Gudrun Erickson, seniorforskare och professor i pedagogik med inriktning mot språk och bedömning vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.

Gudrun Erickson får utmärkelsen för att hon i över 30 år har forskat, skrivit och på andra sätt drivit på utvecklingen av språkbedömning i Sverige och internationellt. Framför allt framhålls hennes arbete inom the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA) där hon även var president mellan åren 2013 och 2016. I motiveringen till utmärkelsen står det att Gudrun Erickson har bidragit till att stärka organisationen och att den under hennes tid som president kom att arbeta mer sammanhållet och fick en ökad betydelse.

Samverkan mellan flera aktörer

– Jag har jobbat med EALTA sedan starten i början av 2000-talet. EALTA bygger på tanken att öka kunskaper kring bedömning i språk och att skapa ömsesidigt fruktbara möten och kunskapsutbyten mellan olika aktörer. EALTA vänder sig främst till lärare, som ju står för den ojämförligt största andelen bedömningar, lärarutbildare, studenter, personer med ansvar för storskaliga bedömningsprojekt som till exempel utveckling och analys av nationella och internationella prov, samt forskare, säger Gudrun Erickson.

– Inom ramen för EALTA har också riktlinjer för god praxis vid bedömning av språk utvecklats och översatts till 35 språk och ett stort antal konferenser, kurser och workshops bidrar kontinuerligt till det som brukar benämnas language assessment literacy. I allt detta har samverkanstanken och den ömsesidiga respekten mellan olika aktörer varit central för mig. Detta gäller inte minst elever och lärare, som har väldigt mycket kunskap och erfarenhet att bidra med.

British Council är en brittisk institution som stödjer kulturutbyten och språkutbildning. Den finansieras av Storbritanniens regering och har kontor i över 100 länder. The International Assessment Award är en årlig utmärkelse som ges till en person som har främjat utvecklingen av språkbedömning på den internationella arenan.

Motivering från British Council:

Professor Gudrun Erickson has been an active driver of thinking in language testing in her native Sweden and across Europe for over 30 years. In that time she has researched, written and spoken on technical, theoretical and social aspects of tests. Her work has covered issues related to national language testing policy and practice and also assessment in the classroom. It is in this latter area that she has perhaps offered the most lasting contribution to the discipline and to the individual teachers and students that have always been at the heart of her work.

In 2013 she was elected President of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA). It has been widely accepted that during her time as President, she strengthened the organisation and brought to it a more unified and impactful stance. Her tireless work for the organisation, coupled with her willingness to offer advice and support to colleagues internationally set her apart as one of Europe’s leading figures in the area. All of this was invariably undertaken with great commitment to fairness and justice to test takers and other key test stakeholders. Over the years, she has inspired a generation of language testing practitioners across Europe and beyond with this attitude.

Kontakt: Gudrun Erickson, telefon: 031–786 24 53, e-post: gudrun.erickson@ped.gu.se