Etiopiens ambassadör besökte Pedagogen

Vid ett besök på institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, informerade sig Etiopiens ambassadör i Sverige, Merga Bekana, om det pågående och Sida-finansierade projektet vid IPS där 17 etiopiska doktorander handleds.

Mona Arfs, Gun-Britt Wärvik, Merga Bekana, Fireselam Teklemariam Assefa, Anna-Carin Jonsson.Fr v: Mona Arfs, Gun-Britt Wärvik, Merga Bekana, Fireselam Teklemariam Assefa, Anna-Carin Jonsson.

Vid ett besök på institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, informerade sig Etiopiens ambassadör, professor Merga Bekana, om det pågående och Sida-finansierade projektet vid IPS där 17 etiopiska doktorander handleds.

Mötet ägde rum 20 november. Från IPS sida deltog tidigare prefekt Mona Arfs, nuvarande prefekt Anna-Carin Jonsson samt Gun-Britt Wärvik som är projektledare för det Sida-finansierade projektet Research Training Partnership Programme in International and Comparative Education. I projektet handleder elva forskare vid IPS de 17 doktoranderna tillsammans med sina etiopiska kollegor vid Addis Ababa University (AAU), Etiopiens äldsta universitet av de 54 som finns i landet.

Doktorerade vid SLU

Merga Bekana är inte obekant med svensk högre utbildning. Han har ett långt förflutet på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, och har deltagit i en långa räcka samarbeten mellan Etiopien och Sverige, inte minst inom flera utbildnings- och forskningsområden. Han är i grunden veterinär och tog doktorsexamen 1996 i klinisk endokrinologi vid SLU. Men han kände till Sverige redan innan, var bland annat på plats i Sverige redan 1985-1986, som deltagare i ett Sida-projekt.

Vid besöket på IPS fick Merga Bekana bland annat tillfälle att möta de etiopiska doktoranderna som just nu finns på plats under en av flera tremånadersvistelser på IPS.

Efter mötet på Pedagogen väntade lunch med bland andra rektor Eva Wiberg varefter dagen fortsatte med ett möte på Handelshögskolan.

Läs mer om Sida-projektet vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Diskussion i ett mötesrum.