Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Med rätt aktivitet utmanas små barns kreativitet och matematiklärande

Nyhet: 2011-12-06

Den 1 juli i år skärptes förskolans läroplan för barns matematiska utveckling och många pedagoger brottas med frågan hur de i högre grad ska kunna föra in matematiken.
En avhandling från Göteborgs universitet synliggör den matematik som finns i förskolans vardag. Med rätt material och aktiviteter kan fler pedagoger utveckla sin kunskap och uppmuntra barnens kreativa matematiska lek.

Maria Reis, Foto: Henrik Bengtsson, Högskolan i BoråsI sin avhandling undersöker Maria Reis matematiserandet hos barn i åldern 1-3 år. Det är ett område som det inte har forskats så mycket om tidigare. Detta eftersom barn före tre års ålder inte har det språk som har ansetts krävas för att man ska kunna beforska området.
Till skillnad från ämnesinnehållet ”matematik” står ”matematisera” för ett lärande som sker i handling. 

Strategiska och målinriktade

– Jag menar att det ordnande som barnen gör med det erbjudna materialet är ett matematiserande, säger Maria Reis som delar in barnens ordnande i ett flertal olika kategorier.
I sin studie utgår hon från 223 episoder ur 47 timmar filmade och barninitierade aktiviteter eller lekar, som visar hur barn arbetar med egenvalt material, burk- och ringtorn. Resultaten visar att de yngsta barnen är strategiska, målinriktade och kunskapsutvecklande.

Synliggör matematiken

Förskolans läroplan skärptes 1 juli 2011 vad gäller målen för bland annat barns matematiska utveckling.
– Det har funnits en viss ovilja bland förskolans personal att tala i termer av bland annat matematik när det gäller förskolans verksamhet. Min avhandling vidgar med begreppet matematiserande vilken verksamhet som kan räknas dit. Jag synliggör vissa delar av all den matematik som erbjuds i vardagen och några aktiviteters pedagogiska konsekvenser, så att fler pedagoger kan utveckla sin kunskap och sitt arbete i barngruppen, säger Maria Reis, till vardags verksam som lärarutbildare vid Högskolan i Borås.

Maria Reis avhandling har tillkommit inom ramen för forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL, Göteborgs universitet. 

För mer information kontakta:   
Maria Reis, telefon: 033–435 4371, 0708–789 491, e-post: maria.reis@hb.se

Läs avhandlingen>> 

Maria Reis lägger fram sin avhandling Att ordna, från ordning till ordning. Yngre barns matematiserande vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession fredagen den 9 december, kl 10.00.
Plats: Högskolan i Borås, Allégatan 1, sal M402
 

AV:

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Fax:
031-7862242

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2017-01-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?