Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Hälsofrämjande projekt engagerar

    [2019-01-23] Nu finns en ny rapport om ett hälsofrämjande projekt i Gårdsten i Göteborg. Den handlar om hur en grupp invånare i Gårdsten tillsammans med en grupp forskare har träffats för att på olika sätt tala om vad som gör det gott och hälsosamt att leva i Gårdsten.

  • Förskollärarprogrammet hållbarhetsmärkt för framtida generationer

    [2019-01-21] Göteborgs universitet arbetar systematiskt med hållbarhetsfrågor i utbildningen. Nu garanteras även Förskollärarprogrammets studenter en utbildning som bidrar till kunskap om hållbar utveckling och handlingskomptens för att kunna agera utifrån detta.

  • Undersöker likvärdighet och kvalitet i skolan

    [2019-01-15] Tre frågor till Kajsa Yang Hansen, ny professor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik.

  • Grundlärarstudenter ska lära mer om flerspråkighet och sex och samlevnad

    [2019-01-14] Sex och samlevnad och flerspråkighet. Förändringar i samhället gör att nya lokala examensmål läggs till i utbildningsplanerna för samtliga av Grundlärarprogrammets inriktningar.

  • Texten väger tyngst vid bedömning av digitala skolarbeten

    [2018-12-20] I läroplanerna för de obligatoriska skolformerna och vuxenutbildningen poängteras numera behovet av digital kompetens. Men ute i klassrummen väger ännu det talade och skrivna ordet tyngst i bedömningen av texter som också innehåller symboler, bild och ljud. Det visar forskning vid Göteborgs universitet och Högskolan Kristianstad.

  • Kraftigt sänkt fysisk aktivitet bland äldre barn och ungdomar

    [2018-12-11] Mellan år 2000 och 2017 sjönk den fysiska aktiviteten, mätt i steg per dag, med 24 procent för 14-åriga flickor och med 30 procent för jämnåriga pojkar. Det visar en studie vid Göteborgs universitet som jämfört den vardagliga fysiska aktiviteten bland äldre barn och ungdomar i några kommuner i sydöstra Sverige.

  • 1970-talets förändrade syn på jämlikhet banade väg för 1990-talets skolpolitiska systemskifte

    [2018-12-11] De skolpolitiska reformer som genomfördes runt 1990 har kallats för ett systemskifte och beskrivits som en förflyttning högerut. Men var det verkligen en sådan skolpolitisk totalomvändning? En ny avhandling visar att 1990-talsidéerna om en ökad valfrihet för individen går att spåra redan i 1970-talets mer vänsterpräglade skolpolitik och den tidens idéer om jämlikhet.

  • Bedömningen av muntlig kommunikation i engelska kan vidareutvecklas

    [2018-12-03] De nationella proven ska vara ett stöd för lärare att göra likvärdiga bedömningar och bidra till rättvisa betyg. En avhandling vid Göteborgs universitet pekar på styrkor men också på möjliga förbättringar vad gäller samstämmighet och genomförande i bedömningen av elevers muntliga kommunikation i engelska.

  • Med fokus på hiphopstudier

    [2018-11-27] Tre frågor till Johan Söderman, ny professor i barn- och ungdomsvetenskap vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

  • Etiopiens ambassadör besökte Pedagogen

    [2018-11-21] Vid ett besök på institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, informerade sig Etiopiens ambassadör i Sverige, Merga Bekana, om det pågående och Sida-finansierade projektet vid IPS där 17 etiopiska doktorander handleds.

Fler nyheter

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2017-01-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?