Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Valbara sessioner 4

Tid: 14:25-15:05

De valbara sessionerna är öppna för alla oavsett vilken verksamhet du arbetar inom, men som en vägledning finns en kommentar om vilket område föreläsarna själva bedömer att deras innehåll främst vänder sig till.

4a) Kritiskt tänkande i yrkesämnen? Medborgarskapande i yrkesprogrammens styrdokument och klassrumspraktik

Passet är tyvärr inställt på grund av för få anmälda. Du som valt detta pass är välkommen att deltaga i något av de övriga passen istället. 

4b) Lekresponsiv undervisning i förskolan

Undervisning är sedan revideringen av förskolans läroplan  inskriven i förskolläraryrkets uppdrag. Samtidigt som det ska bedrivas undervisning i förskolan ska förskolan även fortsatt organisera för barns lärande och utveckling på basis av lek och temaarbete. Hur undervisning, som traditionellt varit sättet att organisera för elevers lärande i skolan, ska omsättas i förskolan har därför blivit en mycket omdebatterad fråga.

I den här föreläsningen presenteras ett forskningsprojekt med målet att generera kunskap om hur undervisning i (och i förlängningen en didaktik för) förskolan kan utformas på ett sätt som inte utesluter, utan istället är responsiv och bygger på, barns lek.

Föreläsare: Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Anne Kultti och Ingrid Pramling Samuelsson. Samtliga från institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Lokal: Kjell Härnqvistsalen

Passet riktar sig främst till dig verksam inom: förskolan

4c) Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever

I den här föreläsningen presenteras en nystartad studie med målet att bidra till systematisk kunskap om undervisning och lärande inom de naturorienterande ämnena: biologi, fysik och kemi. Projektet ska också ta fram nya modeller och verktyg för undervisning av dessa ämnen inom förskolan och grundskolans tidiga år. Modellerna ska kunna vara till hjälp vid överväganden, val och diskussioner av undervisning, och kunna användas vid planering, genomförande och utvärdering av naturorienterande lektioner och områden.

Projektet är ett samarbete mellan förskolan Gropens gård, Hammarkullsskolan och institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Föreläsare: Miranda Rocksén m fl forskare inom projektet

Lokal: AK2 134

Passet riktar sig främst till dig verksam inom: förskolan/år F-6/år 7-9/gymnasiet
 

4d) Är stillasittande det nya röka?

Under de senare åren har stillasittande likställts med rökning. Påståendet ”stillasittande är det nya röka” syns alltmer i media och man argumenterar med att stillasittande och rökning har jämförbara effekter på människors hälsa. Denna föreläsning tar sin utgångspunkt i frågan ”är stillasittande det nya röka?”. Under föreläsningen diskuteras det vetenskapliga underlaget för påståendet ”stillasittande är det nya röka” utifrån bland annat effekter på hälsa och ekonomi.

Föreläsare: Andreas Fröberg, institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Lokal: AK2 133

Passet riktar sig främst till dig verksam inom: gymnasiet/universitet och högskola/vuxenutbildning/övrigt

4e) Språkdidaktisk samverkan: en studie om språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska

Passet är tyvärr inställt på grund av för få anmälda. Du som valt detta pass är välkommen att deltaga i något av de övriga passen istället.

4f) Rätt och fel i skolans värld - skolans professioner i mötet med juridiken 

På senare år har alltmer av skolans verksamhet reglerats rättsligt. Det märks inte minst genom alla anmälningar om som kommer in till Skolinspektionen. Hos lärare kan detta skapa osäkerhet då det förutsätter juridiska kunskaper som inte ingått i utbildningen. I ett forskningsprojekt om juridifiering av skolan har jag undersökt hur skolan hanterar den ökade rättsliga regleringen. Intervjuer med skolledare och lärare ger exempel på hur pedagogik och juridik inte samexisterar friktionsfritt. I föreläsningen ger jag en bakgrund till skollagstiftningens utformning och exempel på hur skolor lär sig hantera de förändrade villkor det innebär och vilka konsekvenser det kan ge för verksamheten.

Föreläsare: Caroline Runesdotter, institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Lokal: AK2 135

Passet riktar sig främst till dig verksam inom: år F-6/år 7-9/gymnasiet

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2019-10-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?