Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fritidshemmets roll i utbildningssystem och samhälle: En frivillig men pliktfylld institution?

Seminarium

Fritidshemmets uppdrag handlar idag om att bedriva läroplansstyrd utbildning. Samtidigt finns ingen lagstadgad skyldighet för barn att delta och det vilar inga kunskapskrav på det enskilda barnet. Detta innebär att fritidshemmet i sin organisering ständigt behöver hantera statliga fostrans- och utbildningsambitioner på samma gång som valfrihetens och medbestämmandets ideal är påtagligt och ofrånkomligt. Med avstamp i detta belyser och problematiserar föreläsningen hur fritidshemmets verksamhet iscensätts och legitimeras i utbildningspolitik och professionell praktik i vår samtid.

Barn- och Barndomssociologiska forskningskollegiet bjuder i samarbete med Center för Skolutveckling, Göteborgs Stad in till seminarier om Fritidshemmet och Förskoleklassen.

Föreläsare: Linnéa Holmberg, Fil.Dr, Stockholms universitet

Datum: 2018-12-14

Tid: 08:30 - 10:00

Kategorier: Barn- och ungdomsvetenskap

Arrangör: Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)

Plats: Pedagogen, hus B, Läroverksgatan 15, lokal: BE 015

Kontaktperson: Jan Gustafsson

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2017-04-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?