Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Med fokus på lärande,
ledarskap och hälsa

Utbildningarna vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten omfattar ledarskap, pedagogik samt lärande och undervisning bland barn, ungdomar och vuxna. Fakulteten erbjuder kompletta akademiska miljöer där utbildning, forskning och samverkan genomsyrar respektive utbildning. Vår forskning tar upp frågor om undervisningens innehåll och lärandet i skolan, men också vad den digitala tekniken innebär för vårt lärande och hur bra betygen egentligen förutsäger framtida studieframgångar. Vi arbetar även med frågor som hållbar utveckling, hälsa, skolors organisation och utbildningsplanering.

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har från och med 1 juli 2016 programansvar för stora delar av lärarutbildningen vid Göteborgs universitet, dock ej Ämneslärarprogrammet. Utöver de blivande lärarna studerar även framtidens idrottsledare, hälsovetare och kostekonomer vid fakulteten.

Nyheter

  • Kraftigt sänkt fysisk aktivitet bland äldre barn och ungdomar

    [2018-12-11] Mellan år 2000 och 2017 sjönk den fysiska aktiviteten, mätt i steg per dag, med 24 procent för 14-åriga flickor och med 30 procent för jämnåriga pojkar. Det visar en studie vid Göteborgs universitet som jämfört den vardagliga fysiska aktiviteten bland äldre barn och ungdomar i några kommuner i sydöstra Sverige.

  • 1970-talets förändrade syn på jämlikhet banade väg för 1990-talets skolpolitiska systemskifte

    [2018-12-11] De skolpolitiska reformer som genomfördes runt 1990 har kallats för ett systemskifte och beskrivits som en förflyttning högerut. Men var det verkligen en sådan skolpolitisk totalomvändning? En ny avhandling visar att 1990-talsidéerna om en ökad valfrihet för individen går att spåra redan i 1970-talets mer vänsterpräglade skolpolitik och den tidens idéer om jämlikhet.

  • Bedömningen av muntlig kommunikation i engelska kan vidareutvecklas

    [2018-12-03] De nationella proven ska vara ett stöd för lärare att göra likvärdiga bedömningar och bidra till rättvisa betyg. En avhandling vid Göteborgs universitet pekar på styrkor men också på möjliga förbättringar vad gäller samstämmighet och genomförande i bedömningen av elevers muntliga kommunikation i engelska.

Fler nyheter

Kalender

Till kalendern

AUGUSTI 2018 »
TIONTOFR
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2018-12-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?