Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Metodologiska utmaningar i utbildningsvetenskaplig forskning, 5 hp

Methodological challenges in educational research, 5 credits

Kursen ges vårterminer med start VT16

Kursplan
Litteraturlista

Ansvarig institution: Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Kursen är obligatorisk för forskarstuderande vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Innehåll

Kursen tar avstamp i de två tidigare obligatoriska metodkurserna som etablerar grunder för kvalitativa respektive kvantitativa metoder. Kursen syftar till att belysa metodfrågor i utbildningsvetenskap i ett helhetsperspektiv och att problematisera kvalitetsfrågor, metoddesign och kunskapsanspråk. Detta görs genom tre tvärande perspektiv, som bildar tre teman i kursen. Det första temat problematiserar kvalitativa och kvantitativa metoder i såväl ett vetenskapsteoretiskt som ett kvalitetsmässigt perspektiv i relation till den utbildningsvetenskapliga disciplinen. Det andra temat lyfter perspektiv på forskningsdesign där metodöverväganden sker enligt andra grunder än enbart inom ramen för kvalitativa respektive kvantitativa metoder, bland annat ”mixed methods” och användande av avancerade analysstöd. I det tredje temat diskuteras utbildningsvetenskaplig forskning i termer av olika kunskapsanspråk och forskningsproblematiker. I kursen tas också ett utbildningsvetenskapligt perspektiv på etikfrågor i relation till metod – såväl principiellt som praktiskt – där både frågor om juridik och rimliga tolkningar av god sed tas upp. Kursen avslutas med en övergripande diskussion av utbildningsvetenskaplig forskning, metodfrågor inom disciplinen och influenser från och till andra discipliner

 

För mer information besök våra institutioner

Sidansvarig: Evalise Johannisson|Sidan uppdaterades: 2017-09-26
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?