Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Doktorandrådet

Doktorandrådet vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten arbetar för att stärka doktorandernas inflytande över sin utbildning och arbetssituation.  

Doktorandrådet fyller en viktig funktion som mötesplats för fakultetens doktorander. Det stärker kontakten mellan doktorander och bidrar till en mer sammanhållen forskarutbildning, bättre kommunikation mellan institutionerna, samt synliggör skillnader i förutsättningar och villkor för doktoranderna. Doktorandrådet vill verka för en sammanhållen och likvärdig utbildning för fakultetens alla doktorander.

Ett övergripande syfte med doktorandrådet är att verka för att kommunikationsflödet mellan doktorander och olika organ underlättas. Doktorandrådet ansvarar också för att välja doktorandrepresentanter till fakultetens gemensamma organ, men även till Göteborgs universitets doktorandkommitté (GUDK). Härmed kan doktorandrådet arbeta för en god forskarutbildning och arbetsmiljö för doktoranderna på fakulteten men även på universitetet centralt. Alla förtroendeuppdrag ger rätt till förlängning av forskarutbildningen.

Doktorandrådet driver frågor om bland annat forskarutbildningens kvalitet och arbetsmiljö. Konkreta frågor som vi behandlat är exempelvis ohälsosam stress bland doktorander, doktorandstegen, kursutbud och -omfattning, högskolepedagogik, karriärmöjligheter och fackliga frågor. Under åren har doktorandrådet även inbjudit Göteborgs universitet studentkår (GUS) för presentation av doktorandenkäten 2014, studierektorerna för forskarutbildningen, och fackliga representanter, för att nämna några. Doktorandrådet medverkar även i fakultetens samlade planeringsseminarium.

För vidare information om forskarutbildningen vid GU rekommenderas Doktorandportalen
Dessutom finns allehanda information om utbildningen vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten på denna sida.

Sammankallande
Doktorandrådets möten är öppna för alla fakultetens doktorander. Doktorandrådets presidium utgörs av ordförande, sekreterare och kassör. Möten sker ungefär fyra gånger per termin i formen av lunchmöten, kl 12-13. Minnesanteckningar förs vid mötena och skickas ut till doktoranderna. Mötestider »

Har du problem i din forskarutbildning? Saknar du någon information eller har synpunkter du vill föra fram? Hör i så fall av dig till ordförande.

Sammankallande personer är:

 

Ordförande
Charlott Sellberg (IPKL)
E-posta Charlott

Vice ordförande
Linus Jonsson (IKI)
E-posta Linus

Sekreterare
Malin Brännström (IDPP)
E-posta Malin

Kassör
Frida Siekkinen (IPKL)
E-posta Frida

Doktorandrepresentanter i olika organ

Göteborgs doktorandkommitté (GUDK)
Aimee Haley
E-posta Aimee

Fakultetsstyrelsen (UFS)
Malena Åvall (IPS)
E-posta Malena

De olika institutionernas Institutionsråd (IR)
Elsi-Brith Jodal (IPS)
E-posta Elsi-Brith

Margareta Häggström (IDPP)
E-posta Margareta

Anna Backman (IPKL)
E-posta Anna

Andreas Fröberg (IKI)
E-posta Andreas

Beredning för utbildning på forskarnivå (BUF)

Sara Sjödin (IPS)
E-posta Sara

Malin Brännström (IDPP)
E-posta Malin

Jonatan Jungmalm (IKI)
E-posta Jonatan

Elin Johansson (IPKL)
E-posta Elin

Beredning för forskning (BF)
Charlott Sellberg (IPKL)
E-posta Charlott

Lärarförslagsnämnden (LFN)
Lena Andersson (IPKL)
E-posta Lena

Miljöberedningen
Vakant

Samordningsnämnden för lärarutbildningen (SOL)
Mikael R. Karlsson (IDPP)
E-posta Mikael

Prefektrådet
Martina Wyszynska Johansson (IPS)
E-posta Martina

Sidansvarig: Evalise Johannisson|Sidan uppdaterades: 2017-01-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?