Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete

Pedagogiskt arbete är ett ämne på forskarnivå med fokus på olika perspektiv och aspekter av arbete inom utbildningsinstitutioner i samhället. Inom pedagogiskt arbete är syftet att genom praktiknära forskning skapa ny och tillämpningsbar kunskap som behandlar olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning och andra påverkansprocesser i relation till lärarprofessionen.

Behörighet

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå krävs att den sökande uppfyller villkor för grundläggande och särskild behörighet, och bedöms ha sådan förmåga i övrigt som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen.

Grundläggande behörighet Grundläggande behörighet har den som avlagt en examen på avancerad nivå, eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. Behörig är även den som på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande
kunskaper

För särskild behörighet krävs ett av följande alternativ:
A) Lärarexamen på avancerad nivå, alternativt lärarexamen samt ett självständigt arbete (examensarbete) omfattande minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå.

B) Minst 90 högskolepoäng, med inriktning mot pedagogisk yrkesverksamhet eller inriktning mot barn- och ungdomsverksamhet, eller motsvarande, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) omfattande minst 15 högskolepoäng.

Behörig är även den som på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Allmän studieplan

För utbildning på forskarnivå finns för varje ämne en allmän studieplan som reglerar utbildningen. I studieplanen ingår avsnitt om:

  • Examensbenämning och ämnesbeskrivning
  • Utbildningens mål
  • Behörighetsvillkor och förkunskapskrav
  • Antagning, urval och bedömningsgrunder
  • Utbildningens innehåll och upplägg
  • Handledning
  • Individuell studieplan
  • Övergångsregler


Allmän studieplan fastställd 2016-03-03 att gälla från och med
1 juli 2016

Studieplan mot doktorsexamenStudieplan mot licentiatexamen

 

 

 

Kontakta oss

Vicedekan för utbildning på forskarnivå
Karin Rönnerman
e-post: karin.ronnerman@ped.gu.se

Studierektor för utbildning på forskarnivå, inst för pedagogik, kommunikation och lärande
Annika Lantz-Andersson
e-post: annika.lantz-andersson@ped.gu.se

Studierektor för utbildning på forskarnivå, inst för didaktik och pedagogisk profession
Angelika Kullberg
e-post: angelika.kullberg@ped.gu.se

Studierektor för utbildning på forskarnivå, inst för pedagogik och specialpedagogik
Gun-Britt Wärvik
e-post: gun-britt.warvik@ped.gu.se

Sidansvarig: Evalise Johannisson|Sidan uppdaterades: 2016-12-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?