Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utbildning på forskarnivå i barn- och ungdomsvetenskap

Barn- och ungdomsvetenskap är ett ämne på forskarnivå som behandlar aspekter av barns och ungas lärande, utveckling och socialisation från födseln till ungdomsåren ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Fokus riktas mot formella och informella utbildningsmiljöer och mot frågor i gränslandet mellan pedagogiska miljöer, fritidskulturer och familjen.

Behörighet

För att antas till utbildning på forskarnivå krävs att den sökande uppfyller villkor för grundläggande och särskild behörighet, och bedöms ha sådan förmåga i övrigt som behövs för att tillgodogöra sig utbildningen.

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå. Behörig är även den som på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet
För särskild behörighet krävs ett av följande alternativ:

A) Lärarexamen på avancerad nivå, alternativt lärarexamen samt ett självständigt arbete (examensarbete) omfattande minst 15 högskolepoäng på avancerad nivå.

B) För särskild behörighet krävs kursfordringar om minst 90 högskolepoäng i samhällsvetensskapligt utbildningsvetenskapligt- eller beteendevetenskapligt område med relevans för barn- och ungdomsvetenskap, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) omfattande minst 15 högskolepoäng.

Behörig är även den som på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Allmän studieplan

För utbildning på forskarnivå finns för varje ämne en allmän studieplan som reglerar utbildningen. I studieplanen ingår avsnitt om:

  • Examensbenämning och ämnesbeskrivning
  • Utbildningens mål
  • Behörighetsvillkor och förkunskapskrav
  • Antagning, urval och bedömningsgrunder
  • Utbildningens innehåll och upplägg
  • Handledning
  • Individuell studieplan
  • Övergångsregler

 
Allmän studieplan fastställd 2016-03-03 att gälla från och med
1 juli 2016

Studieplan mot doktorsexamenStudieplan mot licentiatexamen

 

 

Kontakta oss

Vicedekan för utbildning på forskarnivå
Karin Rönnerman
e-post: karin.ronnerman@ped.gu.se

Studierektor för utbildning på forskarnivå, inst för pedagogik, kommunikation och lärande
Annika Lantz-Andersson
e-post: annika.lantz-andersson@ped.gu.se

Sidansvarig: Evalise Johannisson|Sidan uppdaterades: 2016-12-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?