Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Pedagogiskt pris

Pedagogiskt pris 2016

2016 delades inget pedagogiskt pris ut vid fakulteten.

Pedagogiskt pris 2015

Yrkeslärarprogrammets lärarlag på ett tiotal personer vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik är 2015 års pedagogiska pristagare vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Christine Engström, t v, och Ingrid Henning Loeb är två av pristagarna till 2015 års pedagogiska pris.

Av motiveringen från Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen framgår att programledare, kursledare och lärarlag systematiskt har utvecklat en innovativ modell för framgångsrika distansstudier för den heterogena grupp studenter det handlar om:
”Modellen innebär ett integrerat samarbete med studievägledare och språkhandledare. Kursguider och kursuppgifter har utvecklats för att skapa en progression för akademiska studier och akademiskt skrivande genom alla programmets kurser. IKT-baserade stödstrukturer har utvecklats för att skapa en interaktiv distansbaserad undervisning, dels genom interaktiva upplägg för grupparbeten genom lärplattformen GUL men även genom instruktionsfilmer, introducerande filmer, Adobe Connect-seminarier och studentinlämningar genom ljudfiler. I programmet har även internationella inslag utvecklats genom skapandet av en blogg tillsammans med forskare och studenter på motsvarande utbildning i Australien”, sägs bland annat.

Prisutdelning skedde vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens examenshögtid 9 oktober 2015.

Läs mer om 2015 års pristagare

Pedagogiskt pris 2014

Jonas Linderoth, docent vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, är 2014 års pristagare.

Motiveringen lyder: "Jonas Linderoth undervisar om spelbaserat lärande, IT och lärande samt lärandeteorier i pedagogisk psykologi från grundnivå till forskarutbildningsnivå. I sin undervisning använder Jonas Linderoth de metoder och teknologier som han forskar på och undervisar om. Han har under en lång tid och med stor framgång i sin undervisning genomfört flera innovativa nätbaserade projekt. Exempel på några sådana projekt från undervisningen är att han systematiskt använder sociala medier i sin undervisning, att han ger studentfeedback i videoform, att han i sina föreläsningar använder interaktiva övningar och spel som deltagarna medverkar i. Jonas Linderoth är även en eftertraktad föreläsare och expert utanför akademin där han exempelvis deltagit i olika debattprogram och Bok- och biblioteksmässan. Jonas Linderoths pedagogiska grundsyn, som genomsyrar hans undervisning, är att tar man studenternas tid i anspråk, då är det ens skyldighet att bidra med något väsentligt för att stödja lärandet utöver studenternas självstudietid".

Prisutdelning skedde vid doktorspromoveringen 24 oktober 2014.

Läs mer om 2014 års pristagare

Pedagogiskt pris 2013

PeO Hillman, universitetsadjunkt vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap är 2013 års pristagare.

Motiveringen lyder: "PeO Hillman har i sin undervisning om coachingens filosofiska och teoretiska grunder på ett föredömligt sätt visat hur studenterna genom konkreta övningar i sitt arbete kan tillämpa en coachingmetodik kurserna bygger på. Hans undervisning utgör en framgångsrik blandning av teori och tillämpning och skapar den integration av ”teori och praktik” som så ofta efterfrågas. PeO Hillman uppskattas särskilt för sin förmåga att trots stora studentgrupper se sina studenter som enskilda individer. Han har ett genuint intresse för människor och deras inneboende möjligheter och att låta studenten med varsam handledning upptäcka sina egna möjligheter har blivit en grundstomme i hans pedagogiska gärning".

Prisutdelning skedde vid doktorspromoveringen 25 oktober 2013.

Läs mer om 2013 års pristagare

Mer information

Kontaktperson:
Anna Gunnarsson
anna.gunnarsson@gu.se
031-786 4086

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2016-07-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?