Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Migration och utbildning

– ett strategiskt tema vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen har inrättat migration och utbildning som ett strategiskt tema vid fakulteten. En arbetsgrupp har tillsatts med följande uppdrag:

Arbetsgruppen tillsattes den 30 november 2015. Uppdraget kan delas upp i två huvudinriktningar:

  • Systematisk inventering av relevant verksamhet vid fakulteten med särskild tonvikt på verksamheter som redan är väletablerade, både forsknings- och utbildningsverksamhet och särskilt lyfta fram delar där det finns tydlig potential för utveckling och samverkan särskilt i relationen till lärarutbildningen.
  • Att identifiera och analysera sätt att länka till verksamhet hos andra aktörer inom Göteborgs universitet och samhället i övrigt, bland annat till fakultetens undervisnings- och forskningsverksamhet

 

Arbetsgruppen består av
Johannes Lunneblad (projektledare)
Dean Barker
Girma Berhanu
Ingrid Henning Loeb
Thomas Lingefjärd

Uppdraget med inriktning mot verksamhet vid fakulteten och inom lärarutbildningen

Arbetsgruppen har påbörjat följande arbete:

Dialog med ansvariga inom Lärarutbildningsnämnden (LUN) har inletts. Företrädare för LUN är positiva och intresserade av att diskutera hur området utbildning och migration kan utvecklas i lärarutbildningen.

Översikt av utbildning och forskning kring området utbildning och migration på fakulteten är påbörjad och avses presenteras under våren 2016. Arbetsgruppen har varit i kontakt med prefekter och representanter för KAM-miljöer.

Planerat möte för personal på fakulteten i april då arbetsgruppen redovisar arbetsprocess och mottar synpunkter.

Uppdraget med inriktning mot andra aktörer inom Göteborgs universitet och samhället

Arbetsgruppen har påbörjat följande arbete:

  • Pilotprojekt Mentoring: samverkan mellan elever och lärare Svartedalsskolan och lärare och lärarstudenter Göteborgs universitet.
     
  • Dialog med Centrum för skolutveckling, Göteborgs stad. Centrum för skolutveckling ser det som angeläget att lärarstudenterna ges möjlighet att få erfarenheter av att möta nyanlända och få undervisningserfarenhet i relation till sina ämnen/sina verksamhetsområden. Centrum för skolutveckling vill starta ett pilotprojekt där svenskundervisning erbjuds i smågrupper för barn som bor på transitboenden. Undervisningen sker dagligen på barnens boende. Språkmötet är en frivillig verksamhet och arbetet sker på ideell basis. Under mötet diskuterades möjligheten att rekrytera studenter från lärarutbildningen.
     
  • Aditi - ett projekt där unga nyanlända ska matchas mot en person som kommit till Sverige under liknande villkor och som lyckats etablera sig väl. Projektet stöttas av Göteborgs universitet genom FIK och GU Venture. En målsättning är att utveckla en ansökan till Europeiska socialfonden med forskare från utbildningsvetenskapliga fakulteten.
     
  • Ett professionscentrum där arkitekt-, socionom-, lärare journalist- och juristutbildningarna, såväl som KFNs estetiska utbildningar, kan erbjuda utbildning till nyanlända (med tidigare utbildning, inom ovan nämnda utbildningar).
Sidansvarig: Linda Morgan|Sidan uppdaterades: 2016-08-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?