Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

CUL-doktoranden Annika Lilja: Lärare halva veckan, doktorand halva veckan

Även om hennes två halvtidstjänster innebär långt mer än heltidsarbete är CUL-doktoranden Annika Lilja glad för möjligheten att dela lärararbete med forskarstudier.

Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL, är en fakultetsgemensam forskarskola vid Göteborgs universitet. När Annika Lilja kom med i den första omgången CUL-doktorander 2005 hade hon nyss, under uppsatsskrivandet på magisternivå, fördjupat sig i frågan vad som driver eleverna i deras arbete.

- Väldigt roligt att få fördjupa sig i en fråga och jobba långsiktigt och systematiskt. Skolarbete handlar ju oftast om snabba grejer och om att arbeta med många saker samtidigt.

- Som lärare får man ofta elevfrågor som "hur mycket måste man göra?", "räcker det här?". Den idealbild jag som lärare hade, att det gick att få alla elever att drivas av inre motivation, stämde ju inte med verkligheten. Jag ville undersöka hur man kan få eleverna att vilja lära sig, att fokusera mer på kvalitet än kvantitet, säger Annika Lilja.

Svaret hon i magisterstudierna kom fram till var att mycket bottnade i relationen mellan lärare och elev och det förtroende som läraren lyckats etablera med eleverna.

Smal, fördjupad frågeställning

I det avhandlingsarbete hon nu ägnar sig åt är frågeställningen smalare och fördjupad, där hon bland annat undersöker hur det förtroendet etableras i praktiken. Klassrumsobservationer där fem lärares arbete följts under en längre tid är en viktig del i grundmaterialet till avhandlingen.

- Även då eleverna inte har motivationen handlar det om att etablera en personlig och förtroendefull relation. Och för dem som är motiverade handlar det om ett förtroende som bland annat etableras tack vare lärarens ämneskunskaper.

Nackdelen med att var delad på två tjänster är att hon inte har någon rejäl sammanhängande arbetstid som forskare. Tisdagar och onsdagar är skrivtid, tid som ofta äts upp av kollegier och möten på institutionen för didaktik och pedagogisk profession på Göteborgs universitet.

Fördelen med att forska på halvtid är å andra sidan att det blir mer tid att komma in i den akademiska miljön, och att det blir längre tid att fördjupa frågeställningarna i den egna studien och att komma in i det egna materialet.

- Sedan är det oerhört stimulerande och roligt att under åtta år få arbeta som lärare halva veckan, som doktorand halva veckan. Det är helt fantastiskt.

Halvtidslärare i Jonsereds Skola

Annika Lilja arbetar halvtid kvar som lärare i Jonsereds Skola, en 0-5-skola i Partille kommun, där hon är lärare i årskurs 3-5.

Hennes plan är att disputera till sommaren 2013. Forskarutbildningsämnet är pedagogiskt arbete och temat är således Läraryrkets praktik.

Vad som händer därefter är lite tidigt att säga, men Annika Lilja har förhoppningar:

- Jag vill gärna börja arbeta övergripande med utvecklingsfrågor i Partille kommun. Dessutom håller jag gärna kvar ett ben i lärarutbildningen vid universitetet. Eftersom jag är verksam lärare och snart utbildad forskare tycker jag att jag har något att komma med där.

I höst är hon, för att nämna ett exempel, en av undervisarna när 16 Partillelärare på arbetstid läser en magisterkurs i allmändidaktik på magisternivå.

TORSTEN ARPI

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2011-05-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?