Porträtt på Shruti Taneja Johansson.
Shruti Taneja Johansson.

Internationell konferens om inkluderande utbildning

Göteborgs universitet är värld för en internationell konferensen om likvärdig och inkluderande utbildning för barn och unga med funktionsnedsättningar. Syftet är att samla forskare från hela världen och knyta nya band.

Porträtt på Shruti Taneja Johansson.
Shruti Taneja Johansson.

– Barn och unga med funktionsnedsättning möter olika former av exkludering inom utbildning över hela världen. Forskning från flera länder visar att de presterar sämre, löper större risk för skolavhopp och mer sällan går vidare till gymnasial nivå än sina skolkamrater utan funktionsnedsättningar, säger Shruti Taneja Johansson, universitetslektor på Göteborgs universitet och arrangör av den internationella konferensen Pathways to inclusive and equitable quality education for people with disabilities.

Konferensens utgångspunkt är det fjärde av FN:s globala mål som handlar om att ”säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla”. Ett syfte är att föra samman skolforskare från olika delar av världen, och i olika stader av sin akademiska karriär, för att diskutera hinder, utmaningar och möjliga lösningar för en likvärdig utbildning.

Shruti Taneja Johansson har själv forskat om rätt till utbildning för barn och unga med funktionsnedsättning i både Indien och Sverige.

– Det finns förstås stora skillnader i olika länders ekonomiska förutsättningar och utbildningssystem. Men alla länder brottas fortfarande med frågan om hur vi kan erbjuda kvalificerad undervisning för barn och unga med funktionsnedsättningar, säger Shruti Taneja Johansson.

En av de inbjudna föreläsarna, Kamal Lamichhane, är själv född med synnedsättning. Han är från Nepal och fick inte börja skolan förrän han var tolv år. Trots det har han tagit sig vidare till högre utbildning och är idag docent på ett universitet i Tokyo där han forskar om ekonomi, utbildning och funktionsnedsättningar.

Förutom Kamal Lamichhane kommer det också att vara föreläsningar av forskare från bland annat Australien, England, Schweiz, Indien, Sydafrika och Botswana. Men konferensen ska också fokusera på erfarenhetsbyte och därför kommer det även att finnas tid för diskussioner. En målsättning är att skapa ett internationellt nätverk för forskare inom området.

Pathways to inclusive and equitable quality education for people with disabilities: Cross context conversations and mutual learning kommer att äga rum 12–13 februari på Utbildningsvetenskapliga fakulteten (Pedagogen).

Mer information:
Shruti Taneja Johansson, telefon 031-786 2370, e-post: shruti.taneja.johansson@ped.gu.se