Sedan 2005 har Alli Klapp forskat kring frågor som rör betyg och bedömning, bland annat vid Göteborgs universitet och Columbia University, New York. Hennes forskning lyfter fram olika perspektiv, exempelvis vad betyg mäter för typ av kunskap och personliga egenskaper hos eleverna samt hur betyg kan påverka elevers lärande och prestationer.
I boken belyser Alli Klapp just hur bedömning, betyg och lärande förhåller sig till varandra och tydliggör hur det påverkar både skolan i stort och den enskilde eleven.
Konkreta råd
Juryns motivering till priset på 150.000 kronor lyder: ”En kritisk reflektion kring de allra senaste forskningsresultaten kombineras här med konkreta råd för hur lärare, under nuvarande system, kan utveckla sin bedömning och sin betygssättning”.
– Jag undervisar främst inom kurser om bedömning och träffar många lärarstudenter. Nu har jag skrivit en bok som jag tycker är viktig och som jag har saknat ibland när jag undervisat. Den tar ett helhetsgrepp på bedömningsområdet, säger Alli Klapp.
– Den stora frågan är hur vi skapar en skola, en verksamhet och ett bedömningssystem där eleverna lär sig så mycket som möjligt och kan lyckas oavsett bakgrund och förutsättningar som kön och social status, säger hon.
Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen och redan verksamma lärare, i förskolan och ända upp till vuxenutbildningen.
För mer information: alli.klapp@ped.gu.se, 0738-558830