Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ämnesdidaktik i förskolan?

Öppen kollegieverksamhet

Seminarium inom ramen för Kollegiet för didaktik och barns lärande.

Föreläsarens presentation av innehållet:

Vad skulle ämnesdidaktik i naturvetenskap kunna innebära i förskolans verksamhet? Kan ämnesdidaktiken vara ett redskap för att förstå hur barn närmar sig kunskapsområdet naturvetenskap eller associeras kanske benämningen snarare till en syn på lärande som skaver mot förskolans tradition av helhet och tematiskt arbetssätt?

Jag kommer att diskutera ämnesdidaktiken som ett sätt att synliggöra, men också analysera barns lärande och meningsskapande inom kunskapsområdet naturvetenskap. Syftet med en sådan ämnesdidaktisk analys är att dra slutsatser om att möta och utmana barns vetande, med andra ord, undervisning. I relation till detta kommer jag att diskutera barns meningsskapande i naturvetenskap, och språkets roll i detta, och exemplifiera med hjälp av undersökningar om hur sexåringar i förskoleklass talar om fysikalisk rörelse och om vatten och vattnets egenskaper. De exempel jag tar upp kommer alla från en serie undersökningar om språkets roll för barns meningsskapande.

Föreläsare: Annika Åkerblom, Universitetslektor, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universite

Datum: 2017-05-09

Tid: 15:00

Kategorier: Barn- och ungdomsvetenskap

Arrangör: Kollegiet för didaktik och barns lärande

Plats: Campus Rosenlund (Pedagogen), hus B, lokal: BE014, Läroverksgatan 15

Evenemangslänk: Läs mer om Ämnesdidaktik i förskolan?

Kontaktperson: Malin Nilsen

Sidansvarig: Torsten Arpi|Sidan uppdaterades: 2017-04-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?